null Op zoek naar effectieve ondersteuning bij leren in simulaties

OW_Ondersteuning_Leren_Simulaties_14520_head_large.jpg

Op zoek naar effectieve ondersteuning bij leren in simulaties

Het onderwijs maakt steeds meer gebruik van simulaties. In een simulatie kunnen studenten in een levensechte leeromgeving veilig en gecontroleerd hun kennis en vaardigheden ontwikkelen en oefenen. Daar hebben ze wel ondersteuning bij nodig. Een expertgroep gaat onderzoeken hoe je die ondersteuning effectief kunt inbouwen in simulaties. Dorothy Duchatelet, onderzoeker bij de Open Universiteit, is een van de initiatiefnemers.

Ondersteuning inbouwen

Het is belangrijk dat studenten in de simulatieomgeving op het juiste moment ondersteuning krijgen aangeboden. Als je zo’n simulatieomgeving ontwerpt, moet je dus heel precies omschrijven welke situaties de trigger zijn om ondersteuning aan te bieden. Met andere woorden: wat zijn de momenten waarop de student een verkeerde 'afslag' neemt? En waaraan zie je dat het leerproces of de probleemoplossing een andere kant op gaat dan de bedoeling is? In die situatie of op dat moment, moet er ondersteuning worden geboden. Maar welke ondersteuning? Ook dat moet je vooraf bepalen: wat de inhoud van die ondersteuning is, hoe specifiek de feedback of het advies moet zijn, etcetera.

Keuzes en wat is wanneer effectief

Beschrijven wat de 'foute afslag' is en beschrijven welke feedback of advies je dan geeft… Dat klinkt eenvoudig. Maar er zijn nog veel meer keuzes. Laat je de beslissing of en wanneer ondersteuning wordt getriggerd volledig over aan de computer? Of beslist de begeleider? Ga je de inhoud van de ondersteuning van tevoren precies voorbereiden? Of bepaal je ad hoc welke feedback of welk advies je geeft? En hoe bied je de ondersteuning aan? Is die ingebouwd als onderdeel van het game-scenario? Of komt de ondersteuning van een 'extern' persoon? Deze keuzes hangen af van de mogelijkheden die het ontwerp van de simulatie biedt. Niet alle keuzes kunnen in elk ontwerp worden geïntegreerd. Daar komt bij dat de ene vorm van ondersteuning ook effectiever is dan de andere. De effectiviteit hangt niet alleen af van de simulatieomgeving, maar ook van de individuele kenmerken van een lerende. Denk bijvoorbeeld aan voorkennis.

E-CER team gaat onderzoek doen

Wat is dus effectieve ondersteuning op welke momenten in een simulatieproces en wat betekent dat voor het ontwerp van je simulatie? Om hier meer zicht op te krijgen heeft EARLI (de European Association on Learning and Instruction) geld beschikbaar gesteld voor de oprichting van een E-CER: een EARLI Centre for Excellence in Research. Een E-CER is een team van onderzoekers met verschillende en complementaire expertise die in de gelegenheid wordt gesteld om samen nauwkeurig onderzoek te doen naar een bepaalde onderzoeksvraag. In dit geval dus het ondersteunen van leren en professionele ontwikkeling in simulaties. Dorothy Duchatelet van de Open Universiteit is een van de initiatiefnemers voor deze E-CER. Het team bestaat verder uit Halszka Jarodzka van de Open Universiteit en onderzoekers van de Universiteiten van Regensburg, Mannheim, Gothenburg, Antwerpen en Twente.

De E-CER groep Scaffolding learning and professional development in simulations wordt gefinancierd door EARLI. Met de financiering kan het team de komende vier jaar regelmatig bij elkaar komen, symposia en workshops organiseren, onderzoekers en promovendi met elkaar in contact brengen en publiceren over dit onderwerp.