Rubric tool binnen serious games is Onderwijsproduct van het jaar
Gamebrics
Gamebrics is een tooling om formatieve assessment via rubrics te integreren binnen serious games. Studenten gaan aan de slag met realistische en activerende taken in authentieke en feedback-omvattende online omgevingen. Op die manier verwerven en trainen ze hun beroepscompetenties. Om te kunnen zien of en hoe tijdens het spelen de analytische vaardigheden zich ontwikkelen, biedt Gamebrics ondersteuning via een dashboard. Daarop zie je informatie over de mate waarin de speler de vaardigheden beheerst en wat de voortgang is van de ontwikkeling van die vaardigheden (scores op rubrics). En het dashboard geeft reflectieve feedback.
Implementatie in games
De rubrics bestonden al, maar het is de eerste keer dat deze rubrics zijn geïntegreerd in de gameplay. Voor de implementatie en evaluatie van de Gamebrics tooling zijn concrete games gebruikt die ook worden ingezet binnen het onderwijs van de Open Universiteit:
- Kastanjehoeve (cursus Management en Organisatie, faculteit Managementwetenschappen)
- Junior Scientist (cursus Experimenteel onderzoekspracticum, faculteit Psychologie)
- Edumythbuster (cursus Onderwijs en technologie, faculteit Onderwijswetenschappen).
Praktijkevaluatie
Uit de evaluatie in de praktijk blijkt dat studenten en docenten het ontwikkelde Gamebrics dashboard ervaren als goed in het gebruik. Games die ermee zijn uitgebreid worden efficiënter gespeeld en bereiken een grotere leerwinst. Volgens het jury-rapport is 'Gamebrics verkozen tot OU Onderwijsproduct van het Jaar 2023, vanwege het voldoen aan alle gestelde criteria én de bewezen implementatie'. Het is echt 'een mooi product' geworden. Kijk maar eens op de website van Gamebrics.
Voordracht en nominatie
Voor de prijs van het Onderwijsproduct van het jaar mogen de zes faculteiten van de Open Universiteit ieder twee producten voordragen: één eigen product en één product dat tot stand is gekomen in co-creatie met een andere opleiding of faculteit. De jury kiest uit de voordrachten drie nominaties. Dit jaar waren dat:
- ART: Augmented Reality Tutor
- Gamebrics
- De Rechtswinkel
Maar uiteindelijk kan er maar één de winnaar zijn en dat werd Gamebrics. Dit product werd ingediend door de faculteit Onderwijswetenschappen, maar is het resultaat van een samenwerking met de faculteiten Managementwetenschappen en Psychologie en het Expertisecentrum Onderwijs ECO.
Van links naar rechts: Deniz Iren (Augmented Reality Tutor), Hans Hummel (Gamebrics) en Natasja Montulet (Rechtswinkel).