Zitten of staan
Eerder onderzoek naar het effect van staand onderwijs op de leerprestaties is beperkt en laat wisselende resultaten zien. Reden voor de onderzoekers om een meer uitvoerige studie op te zetten waar uiteindelijk 87 bachelorstudenten Biomedische wetenschappen van de Universiteit Maastricht aan meededen. Tijdens een periode van negen weken kwamen acht groepen studenten dertien keer bijeen voor een tutorgroep in de context van probleemgestuurd onderwijs. De helft van de groepen ging - zoals gebruikelijk - zitten tijdens deze bijeenkomsten. De andere vier groepen gebruikten in hoogte verstelbare statafels tijdens de werkgroep.
Geen verschil in leerprestaties
Aan het eind van de periode kon er geen verschil in leereffect tussen de 'zitters' en de 'staanders' worden aangetoond. Beide groepen scoorden een vergelijkbaar examencijfer en konden even goed een concept map tekenen over de geleerde stof. Ook spendeerden ze evenveel tijd aan interacties gericht op leren, zoals doorvragen, doorredeneren en het bespreken van tegenstrijdige informatie. De 'staanders' leerden dus niet beter dan de 'zitters' in dit onderzoek, maar ook niet slechter.
Actievere leefstijl
Eerder toonden de onderzoekers aan dat de studenten die tijdens de tutorbijeenkomst stonden ook buiten deze werkgroepen minder zaten en meer bewogen. Het staan tijdens de onderwijsbijeenkomsten stimuleerde een actievere leefstijl, terwijl de leerprestaties dus hetzelfde bleven. De onderzoekers adviseren daarom onderwijsinstellingen, beleidsmakers en subsidieverstrekkers om studenten de mogelijkheid te bieden tot meer actief onderwijs. Dit kan vrij eenvoudig door gebruik te maken van statafels in plaats van zittafels.