Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
Leren
Regelmatig bewegen op school leidt tot betere cijfers voor rekenen
Kinderen die op school een paar keer per week extra bewegen, scoren beter op rekenvaardigheden. Dat blijkt uit een literatuuronderzoek van een groep internationale experts onder leiding van VuMC. Renate de Groot, hoogleraar bij het Welten-instituut, is een van die experts. Die extra beweging moet wel regelmatig en over langere tijd aangeboden worden om effect te hebben. De onderzoekers richten zich dan ook tot overheden, onderwijs en subsidieverstrekkers: investeer in dit soort langlopende programma’s. De resultaten van de studie zijn op 30 juli 2018 verschenen in het gerenommeerde tijdschrift ‘British Journal of Sports Medicine’.

Analyse van kwalitatief goede studies

Leiden lichamelijke activiteitenprogramma’s tot betere schoolresultaten? Vanuit die vraagstelling analyseerden de experts de resultaten van 58 studies. Deze studies onderzochten het effect van dit soort programma’s op cognitieve prestaties (zoals aandacht en werkuitvoering) en op academische prestaties (cijfers, algemene schoolprestaties). Elf van de 58 studies werden door de experts beoordeeld als van hoge kwaliteit. 

Positief effect

De onderzoekers vonden geen positief effect op cognitieve prestaties en algemene leerprestaties. Maar de studies lieten wel zien dat kinderen die gedurende langere tijd en regelmatig meededen aan lichamelijke activiteiten op school, hogere punten haalden voor rekenvaardigheden. De bewegingsprogramma’s die tot positieve effecten leidden, liepen 2 tot 3 jaar en de activiteiten vonden 3 tot 5 maal per week plaats.

Langzaam maar zeker

Bij veel bewegingsprogramma’s op scholen die in de studies voorkwamen waren de kinderen minder actief en werden de effecten gemeten na een beperkte periode, bijvoorbeeld drie maanden. De onderzoekers houden een pleidooi richting overheid, onderwijswereld en onderzoekers en subsidieverstrekkers: investeer in dit soort programma’s op scholen en doe dat op de langere termijn. Ze formuleren ook aanbevelingen om hoge kwaliteit onderzoek te garanderen. De huidige aandacht voor dit onderzoeksgebied noemen ze bemoedigend en een weerspiegeling van de noodzaak om meer lichamelijke activiteiten aan te bieden op school. Dit biedt immers de kans op een dubbelklapper: actieve studenten zijn gezonder én ze presteren beter in wiskunde, aldus de onderzoekers.  

SmartMoves!

Het onderzoek vond plaats in het kader van SmartMoves!, een project geleid door VUmc. Voor ‘SMART MOVES!’ heeft een multidisciplinair consortium de handen ineen geslagen om een beweegprogramma ter stimulatie van cognitieve prestatie te ontwikkelen en te evalueren. Experimenteel en literatuuronderzoek worden gecombineerd met kennis van eindgebruikers en praktijkprofessionals uit onderwijs en beleid om een effectieve en haalbare interventie te ontwikkelen. 

De resultaten van deze studie zijn gepubliceerd in het artikel ‘Effects of physical activity interventions on cognitive and academic performance in children and adolescents: a novel combination of a systematic review and recommendations from an expert panel’ in het British Journal of sports Medicine (30 juli 2018).