|
Nele Jacobs
Als hoogleraar en vakgroepvoorzitter draag ik de eindverantwoordelijkheid voor het onderwijs binnen de afstudeervariant Levenslooppsychologie. Naast cursusontwikkeling houdt dit ook het uitbouwen van bijhorende onderzoekslijnen in. Zo begeleid ik een aantal promovendi bij hun onderzoek op het snijvlak van de Levenslooppsychologie en de Positieve Psychologie. Hierbij ligt vaak de nadruk op factoren die in relatie staan tot het welbevinden van individuen of groepen. Mijn expertise ligt onder andere op het gebied van de Experience Sampling Methodologie (EMA); deze pas ik toe bij onderzoek naar een breed scala van psychologische fenomenen en processen in het dagelijks leven. Voor meer informatie met betrekking tot de mastervariant Levenslooppsychologie kunt u mij altijd mailen. |
|
Johan Lataster
Ik ben universitair hoofddocent Levenslooppsychologie, en draag binnen het curriculum o.a. zorg voor de cursus positieve psychologie. Deze relatief jonge discipline bestudeert de omstandigheden en psychologische processen die bijdragen aan het welbevinden en optimaal functioneren van individuen, groepen, instituten en samenlevingen. Mijn onderzoeksinteresse sluit hierbij aan, en is o.a. gericht op de studie van psychologische basisbehoeften vanuit een levensloopperspectief en de werkingsmechanismen van coaching. Voor meer informatie met betrekking tot mijn onderwijs en onderzoek kunt u mij altijd mailen. |
|
Tim Batink
Als universitair docent Levenslooppsychologie houd ik mij bezig met onderzoek, met als hoofdfocus Acceptance and Commitment Therapy (ACT). Momenteel zijn we bezig met onderzoek naar Klacht naar Veerkracht eHealth-module; ter bevordering van de psychologische flexibiliteit en vergroting van welbevinden van verschillende doelgroepen. Daarnaast zijn we bezig met onderzoek naar verschillende ACT-procesmaten, waaronder de Flexibiliteits Index Test (FIT-60). Naast onderzoeker ben ik als Klinisch Psycholoog verbonden aan de GGzE - waarbij ik mij zowel bezig houdt met behandeling als projectmanagement. Tenslotte ben ik eigenaar en hoofdopleider bij ACT in Actie - Cursus & Opleiding en verzorgt ik vanuit hier opleiding en supervisie op het gebied van ACT. |
|
Annelie Beijer
Ik ben als universitair docent betrokken bij de ontwikkeling en begeleiding van verschillende cursussen. In het kader van de Master Levenslooppsychologie zult u mij met name tegenkomen bij de cursus ‘Positief coachen’. Binnen deze cursus wordt uitgebreid stilgestaan bij verschillende coachingtheorieën en -technieken. Mijn onderzoeksinteresse gaat uit naar transities in de levensloop bekeken vanuit een positief psychologisch perspectief. Transities zijn momenten van verandering die zich daardoor kenmerken dat bekende, vertrouwde patronen uit worden gedaagd. Transities kunnen daarom gepaard gaan met aanzienlijke onzekerheid, maar vaak ontstaat er ook ruimte voor psychologische ontwikkeling en persoonlijke groei. Precies deze groei staat centraal binnen mijn onderzoek. Voor mijn onderzoek maak ik naast retrospectieve vragenlijsten gebruik van de Experience Sampling Methode. Deze methode maakt het mogelijk om gevoelens en gedachten daar te onderzoeken waar ze zich voordoen – in de context van het dagelijkse leven. Voor meer informatie met betrekking tot mijn onderwijs en onderzoek kunt u mij altijd mailen.
|
|
Mayke Janssens
Als universitair docent levenslooppsychologie ben ik als examinator verantwoordelijk voor de mastercursus Levenslooppsychologie en de bachelorcursus Inleiding in de anthrozoölogie. Mijn onderzoeksexpertise ligt op het gebied van de anthrozoölogie (de relatie tussen mens en dier). Gebruik makend van de Experience Sampling Methode, een gevalideerde dagboekmethode, onderzoek ik de mens-dierrelatie in het dagelijks leven.
Voor meer informatie over mijn onderwijs of onderzoek kunt u mij altijd mailen.
|
|
Bert Lenaert
Als universitair docent bij de masteropleiding Levenslooppsychologie begeleid ik stages, scripties en bachelorthesissen. Daarnaast ben ik lid van de Opleidingscommissie Psychologie. Mijn onderzoek is vrij divers van aard - zowel wat betreft onderzoeksthema’s als gebruikte methoden waaronder de Experience Sampling Methode. Vragen die ik mij in mijn onderzoek stel zijn bijvoorbeeld: Hoe nemen mensen de draad van hun leven weer op na een ingrijpende levensgebeurtenis zoals een hersenletsel? Kan leren een rol spelen bij de ontwikkeling chronische klachten zoals angst en vermoeidheid? Wat maakt dat iemand veerkrachtig ouder wordt en welke factoren kunnen dit in de weg staan? En wordt ons mentaal welbevinden beïnvloed door hoe goed of slecht we ons eigen cognitief functioneren inschatten?
|
|
Marjan Nijkamp
Als universitair docent bij de masteropleiding Levenslooppsychologie ben ik werkzaam bij verschillende cursussen en begeleid ik stages, scripties en bachelorthesissen. Daarnaast ben ik betrokken bij een aantal promotietrajecten. Mijn expertise ligt op het gebied van ziektebeleving en psychosociale begeleiding bij ziekte en herstel. Ik ben mij hierbij aan het specialiseren in de Acceptance and Commitment Therapy, gericht op de kunst van het aanvaarden en het nastreven van persoonlijke waardevolle doelen. Ik benader het onderzoek als bruggenbouwer zowel vanuit het perspectief van de cliënt/patiënt als van de zorgverlener. Voor meer informatie met betrekking tot mijn onderwijs en onderzoek kunt u mij altijd mailen. |
|
Sanne Peeters
De cursus Coaching: een psychologisch perspectief valt binnen mijn takenpakket als universitair docent Levenslooppsychologie. In deze cursus wordt coaching vanuit de psychologische wetenschap benaderd en wordt ingegaan op de meerwaarde van psychologische kennis in de coachingspraktijk. Mijn interesse op onderzoeksgebied ligt bij onderwerpen als posttraumatische groei en veerkracht. Daarnaast heb ik ervaring met het analyseren van complexe netwerken. Voor meer informatie met betrekking tot mijn onderwijs en onderzoek kunt u mij altijd mailen.
|
|
Jennifer Reijnders
Als universitair docent Levenslooppsychologie ben ik op onderwijsgebied betrokken bij verschillende cursus waaronder de bachelorcursus Ouderenpsychologie en de mastercursus Positief Coachen.
Op onderzoeksgebied heb ik samen met collega Marianne Simons de onderzoekslijn positieve veroudering, hierbij onderzoek ik met name de rol van psychologische flexibiliteit / veerkracht in het positief ouder worden. Binnen deze onderzoekslijn valt ook het project Van Klacht naar Veerkracht, samen met collega Tim Batink, waarin we een eHealth ACT module hebben onderzocht in het kader van positief ouder worden. Deze eHealth module zal in toekomstig onderzoek ook binnen andere doelgroepen worden onderzocht. Daarnaast doen we ook onderzoek naar procesmaten/meetinstrumenten van psychologische flexibiliteit.
Tot slot ben ik betrokken bij de onderzoekslijn waarin welbevinden en persoonlijke groei van de middle ager centraal staat waarin verschillende onderzoeken van de vakgroep samen komen. Voor meer informatie over mijn onderwijs of onderzoek kunt u mij altijd mailen.
|
|
Marianne Simons
Ik houd mij in onderwijs en onderzoek bezig met verschillende fases van de levensloop. In het onderwijs bestudeer ik als examinator van de variabele bachelor cursus Adolescentiepsychologie samen met de studenten de levensfase waarin we ons ontwikkelen van kind naar volwassene en waar de zoektocht naar een eigen identiteit centraal staat. In het onderzoek gaat mijn interesse uit naar de midden en latere levensfases en de ontwikkelingstaken die dan centraal staan. Samen met mijn collega Jennifer Reijnders doe ik onderzoek naar positieve veroudering, waarin ik mij bezig houd met het sociale kapitaal in relatie tot welbevinden, met speciale interesse in het gebruik van digitale media door ouderen. Daarnaast zijn we gestart met een onderzoekslijn waarin het welbevinden en persoonlijke groei van de middle ager centraal staat. Hierin komen verschillende onderzoeken van onze vakgroep samen, waarin ikzelf weer met name kijk naar de rol van het sociale netwerk en het sociale kapitaal. Ik ben via de mail altijd te benaderen voor vragen of verdere informatie.
|
|
Marjolein Stefens
In mijn functie als promovenda verricht ik onderzoek naar de mechanismen die effectieve coaching mogelijk maken. Mijn onderzoekgebied is gestoeld op eerdere theorievorming en onderzoeksresultaten die tot dusver bekend zijn, en heeft mede vorm gekregen door hierbij ook ervaringen uit de coachpraktijk mee te wegen. De focus gaat hierbij uit naar relationele aspecten tussen coach en coachee en motivationele processen van de coachee, die bijdragen aan het realiseren van doelen en het vergroten van welbevinden in coachprocessen.
Alhoewel in dit traject het onderzoek centraal staat zal ik mij ook met andere zaken bezighouden, zoals het verzorgen van lezingen en workshops op symposia en congressen, en andere activiteiten om kennis breed te verspreiden. Voor meer informatie met betrekking tot mijn onderzoek kunt u mij altijd mailen.
|
|
Inez Storm-Stevelmans
Als docent Levenslooppsychologie ben ik verantwoordelijk voor de cursus Ontwikkelingspsychologie: het begin van de levensloop. In deze cursus wordt geprobeerd om de complexe veranderingen in denken, redeneren, gedrag en functioneren, vanaf de conceptie tot aan de adolescentie, te beschrijven en te verklaren. Ook ben ik verantwoordelijk voor de cursus psychodiagnostiek in de levenslooppsychologie. Hierin leert u de stappen van het psychologisch onderzoek dat gedaan wordt om vragen van cliënten te beantwoorden zoals een psycholoog die tegenkomt in de levensloopsetting. Mijn interesse op onderzoeksgebied ligt bij onderwerpen als hoogsensitiviteit en hoogbegaafdheid. Voor meer informatie met betrekking tot mijn onderwijs en onderzoek kunt u mij altijd mailen.
|
|
Simone Verhagen
Als universitair docent binnen de vakgroep levenslooppsychologie ben ik werkzaam bij de verschillende cursussen en als scriptiebegeleider. Mijn affiniteit ligt bij het promoten van veerkracht en welzijn op individueel niveau. Hiervoor gebruik ik in mijn onderzoek de Experience Sampling Methodiek: een digitale dagboekmethode (in de vorm van een app) om welzijn in de dynamiek van het dagelijks leven te meten. Hierbij betrek ik ook het cognitief domein, iets dat nog niet standaard in context gemeten wordt. Mijn werk op het gebied van de levenslooppsychologie vul ik aan met mijn werk als psycholoog binnen de volwassenenzorg. Voor meer informatie met betrekking tot mijn onderwijs en onderzoek kunt u mij altijd mailen.
|
|
Trijntje Völlink
Ik ben universitair docent Levenslooppsychologie en ben bij het curriculum betrokken bij verschillende onderwijstaken zoals stages, scripties en practica. Ik ben tevens gecertificeerd vitaloog, natuurcoach en trainer motiverende gespreksvoering. Ik vind het boeiend om met een open en nieuwsgierige blik te ervaren wat erin de praktijk gebeurt en dit te vertalen naar onderzoeksvragen. Werk je in de praktijk en heb je een bepaalde methode of interventie die je verder wilt onderzoeken dan mag je me altijd mailen. |