Hoogleraren
|
Prof. dr. Marjan Vermeulen |
Hoogleraren-emeriti
|
Prof-em. dr. ir. Karel Kreijns |
|
Prof-em. dr. Frank de Jong |
|
Prof-em. dr. Jos Claessen |
Universitair docenten
Dr. Jorrick Beckers Jorrick Beckers is 2016 gepromoveerd op onderwijskundig onderzoek naar het ondersteunen van zelfgestuurd leren met behulp van elektronische portfolio’s in het mbo. Hij heeft een achtergrond als arbeids- en organisatiepsycholoog. Zijn huidige onderzoekinteresse ligt voornamelijk bij thema 2: Zelf-, co, en groepsregulatie in sociaal leren. Hij heeft daarbij een speciale interesse in het bewaken van de balans tussen behoefte aan autonomie enerzijds en behoefte aan ondersteuning anderzijds bij regulatieprocessen. Hij is betrokken bij de cursussen "Over leren, onderwijs en instructie" en "Ontwerpen van onderwijs" en bij de begeleiding van masterstudenten. Daarnaast werkt hij bij Fontys Sporthogeschool in Eindhoven als onderwijskundige en docent in de master "Sport- en Bewegingsonderwijs". |
||
Dr. Migchiel van Diggelen Migchiel van Diggelen werkt als universitair docent binnen de vakgroep Sociaal Leren. Zijn onderzoeksbelangstelling gaat uit naar duurzaam ontwerpen, begeleiden en beoordelen van leren en onderwijs waarbij leren wordt opgevat als een sociaal proces. Hij beweegt zich met zijn onderzoek graag op het snijvlak van theorie en praktijk. Zijn werk kent een sterk toegepast karakter. Migchiel maakt in zijn werk gebruik van kennis en inzichten opgedaan tijdens zijn werk als opleider van docenten, onderwijsontwikkelaar en innovatiebegeleider bij een opleiding voor Industrieel Ontwerpen en eerder bij een lerarenopleiding. Bij de master Onderwijswetenschappen is Migchiel als docent actief in het vak ontwerpen van onderwijs en is hij verantwoordelijk voor een herontwerp van dit vak. Daarnaast begeleidt hij masterstudenten bij hun afstudeeronderzoek en begeleidt hij promovendi. Op dit moment combineert Migchiel zijn werk aan de OU met een baan als practor in het MBO. Vanaf februari 2021 combineert hij zijn werk aan de OU met de functie van Lector Design-Based Education bij een Hogeschool. |
||
Dr. Arnoud Evers Arnoud Evers is universitair docent binnen de vakgroep Sociaal Leren. In 2012 promoveerde hij op het thema leren op de werkplek van docenten vanuit een organisatie- en taakperspectief. Hij heeft altijd een bijzondere interesse gehad in de relatie wetenschap en praktijk. Van 2015-2017 was hij bestuurslid (Treasurer en Vice-Chair) van de European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL). Zijn expertise ligt op de terreinen werkplekleren, lerende organisaties, (gespreid) leiderschap en innovatief gedrag. Momenteel is hij betrokken bij een project van de Educatieve Agenda Limburg, een samenwerkingsverband van alle onderwijssectoren in Limburg. In dit project wordt de toepasbaarheid van data gebruik in de onderwijspraktijk onderzocht. Verder begeleid hij masterstudenten en promovendi, is docent en examinator in de cursus ‘Methoden voor onderwijsonderzoek’ en is lid van de opleidingscommissie van de opleiding ‘Onderwijswetenschappen’. Tevens is hij ICO staflid en thema coördinator van de HRD & Workplace Learning Cloud van de EAPRIL. |
||
|
Dr. Maartje Henderikx Maartje Henderikx is universitair docent binnen de vakgroep sociaal leren. Haar interesse en onderzoek richt zich op leren en presteren in online leeromgevingen: hoe kan leersucces gedefinieerd worden vanuit verschillende invalshoeken, hoe leren mensen, waar lopen ze tegenaan tijdens het leren en hoe kunnen ze gefaciliteerd worden in hun leren? Online samenwerkend leren is daarbij een van de contexten waarin haar onderzoek plaatsvindt. Daarnaast houdt ze zich ook bezig met verschillende (onderzoeks)projecten op het gebied van (peer)feedback. Als docent is ze betrokken bij de cursussen ‘Trends in onderwijs en onderwijswetenschappen’, ‘Ontwerpen van onderwijs’ en ‘Computer Supported Collaborative Learning’ en de begeleiding van masterstudenten. |
|
Dr. Femke Nijland Femke Nijland combineert onderzoek en onderwijs zodat beide elkaar versterken. Haar onderzoek richt zich op sociaal leren, waardecreatie en op collectieve kennisconstructie. Binnen verschillende schoolorganisaties in Nederland adviseert ze over het faciliteren en organiseren van sociaal leren. Ze geeft lezingen over sociaal leren en netwerkleren in organisaties en onderzoekt de informele leerprocessen van onderwijsprofessionals. De uitkomsten van het onderzoek gebruikt ze in het onderwijs als scriptiebegeleider en als examinator van het mastervak Onderwijswetenschappen: theorie en onderzoek in de praktijk; daarnaast onderzoekt ze de sociale leerprocessen van haar studenten om de resultaten daarvan weer mee te nemen naar het onderwijsveld. Met dit iteratieve proces bouwt ze aan een blijvend inhoudelijke relatie tussen onderwijs en wetenschap. |
||
|
Dr. Emmy Vrieling-Teunter Emmy Vrieling werkt als universitair docent binnen de vakgroep Sociaal Leren bij de Open Universiteit. In variërende onderzoeksprojecten richt zij zich op het uitvoeren van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Haar expertise ligt op het gebied van netwerkleren en (sociale) regulatie van leren. Momenteel houdt ze zich vooral bezig met (het aansturen van) het flankerend onderzoek rondom netwerkleren in onderzoekswerkplaatsen. Daarnaast begeleidt ze masterstudenten en promovendi, is ze examinator en docent bij de cursus 'Trends' binnen de opleiding 'Onderwijswetenschappen' en neemt ze deel aan de opleidingscommissie van deze opleiding. Tevens is ze ICO staflid en redactielid van het Tijdschrift Voor Lerarenopleiders. |
|
|
Promovendi
|
Mari Ader Mari Ader is a PhD researcher at the Faculty of Educational Sciences at the Open University of the Netherlands. With Master´s degrees in School Psychology and Developmental Psychology, she is interested in combining research from cognitive psychology and educational science. Mari’s PhD research focuses on eliciting socially shared metacognitive regulation in both face-to-face and online collaborative learning settings. Furthermore, she is a teacher and a Master thesis supervisor. |
|
Mw. Sabrine Hassane |
||
Erfan Jalili Jalal |
||
Slavisa Radovic Slavisa Radovic is an educational research PhD-candidate at the Open University of the Netherlands. His interest encompasses different aspects of newly emerging technologies used in education, and the role of instructional design in supporting de- and re-contextualization of practice experience and academic knowledge. In his research, he is focused on the more authentic, reflective and collaborative - mARC instructional elements that could be used to foster experiential education within Higher Education. Previously Slavisa was within Faculty of Mathematics at University of Belgrade, investigating issues related to mathematics curriculum design and pedagogic approaches for math teaching in primary and secondary schools. |
||
Stefan Robbers, MSc Stefan Robbers is promovendus bij de faculteit onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Hij doet onderzoek naar innovatief gedrag van docenten en is betrokken bij verschillende projecten rond netwerkleren en innovatieve scholen. Hiernaast is Stefan als docent betrokken bij de vakken “Onderwijswetenschappen: theorie en onderzoek in de praktijk”, “Methoden voor onderwijsonderzoek” en de begeleiding van thesis studenten. |