Persberichten
110 Persberichten
2 april 2024

Guus Smeets benoemd tot decaan van faculteiten Psychologie en Onderwijswetenschappen

Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft prof. dr. Guus Smeets, hoogleraar Psychologisch Onderwijs aan de Erasmus Universiteit Rotterdam, benoemd tot decaan van de faculteit Psycholog...
27 februari 2024

Promotie: Kunnen slimme kinderen beter zingen?

Hangt de zangvaardigheid van basisschoolleerlingen samen met hun schoolse leervermogen? Dat is een van de onderwerpen die Zyxcban Wolfs, zelf leraar in het primair onderwijs, onderzoekt in zijn pro...
11 oktober 2023

Hoe behoud je zij-instromende docenten in het mbo?

Waarom kiezen vak-experts voor een loopbaan in het mbo? Hoe ontwikkelen zij zich gedurende de eerste twee jaar als docent? En wat kan de organisatie doen om startende zij-instromers te behouden? I...
4 oktober 2023

Bibliotheek kan promovendi ondersteunen bij onderzoeksproces

Promovendi hebben bepaalde informatievaardigheden nodig om onderzoek te doen. Het aanleren van die vaardigheden gebeurt nu vaak ad hoc. In haar proefschrift onderzoekt bibliotheek- en informatiewet...
19 juni 2023

Promotie: Hoe praktijkopleiders studenten beoordelen tijdens stages

Voor mbo- en hbo-studenten is een stage een belangrijk onderdeel van de opleiding. Professionals op de werkplek, ofwel praktijkopleiders, moeten die stages beoordelen. Maar wat vinden praktijkoplei...
1 mei 2023

Oratie: Op weg naar nog informatievere data over onderwijs

Het gebruik van onderwijsdata en Artificiële Intelligentie om onderwijs te verbeteren is al meer dan 30 jaar oud. Prof. dr. Hendrik Drachsler, hoogleraar Learning Analytics, blikt in zijn oratie te...
11 april 2023

Oratie: Hoe maak je leren effectief? De rol van leerling, docent en methodemaker

Van onderwijs verwachten we in de eerste plaats dat het leerlingen op een effectieve manier kennis en vaardigheden bijbrengt. Maar dat lukt niet altijd even goed. Wat kunnen leerlingen, docenten, m...
14 december 2022

Promotie: Zie je het? Onderzoek naar instructievideo’s met eye-tracking technologie

Tijdens de wereldwijde coronapandemie is online onderwijs en de verspreiding van kennis via instructievideo's belangrijker geworden dan ooit. Plotseling moesten leraren online leermateriaal maken, ...
12 oktober 2022

Oratie: Registreren van kijkgedrag tijdens het leren: kansen en ethische vragen

We leren door informatie waar te nemen en in ons brein en geheugen te verwerken. Als je dus iemands kijkgedrag bestudeert, kom je heel veel te weten over het leren zelf. In haar oratie gaat prof. d...
11 oktober 2022

Promotie: Meer zichtbaarheid vergroot begrip voor verbindende rol van kennismakelaars in gezondheidszorg

De snel veranderende gezondheidszorg vraagt om professionals die in staat zijn om onderzoek, onderwijs en praktijk met elkaar te verbinden. Deze positie van 'kennismakelaar' lijkt bij uitstek gesch...
4 oktober 2022

Promotie: Betere weerbaarheid kan burn-out docenten op multiculturele scholen voorkomen

In heel Nederland en bij alle typen onderwijs is er een tekort aan docenten. Dat tekort neemt met name toe in het vmbo op multiculturele scholen in de Randstad. Een van de redenen is dat docenten i...
21 juni 2022

Promotieonderzoek naar de ontwikkeling van Professionele LeerGemeenschappen van leraren

Als het gaat om de kwaliteit van het onderwijs spelen leraren een cruciale rol. Daarom is het belangrijk dat zij zich blijven ontwikkelen. Professionele LeerGemeenschappen (PLG’s) worden gezien als...
20 juni 2022

Open Universiteit, ThiemeMeulenhoff en vavo gaan samenwerken

De Open Universiteit, uitgeverij ThiemeMeulenhoff en het voortgezet algemeen volwassenenonderwijs (vavo) hebben een samenwerkingsovereenkomst gesloten voor de komende zes jaar. Doel van de samenwer...
14 juni 2022

Gino Camp benoemd tot bijzonder hoogleraar Effectief leren

Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft dr. Gino Camp benoemd tot bijzonder hoogleraar Effectief leren. De benoeming met een omvang van 0,2 fte is voor een periode van zes jaar en is...
7 juni 2022

Promotie: Volwassen studenten die gericht zijn op presteren halen hogere cijfers

Volwassen studenten die gericht zijn op presteren hebben een hogere kans om hun academische opleiding succesvol af te ronden. Ben je er vooral mee bezig om te voorkomen dat je het slechter doet dan...
23 maart 2022

Promotie: Goed geïnformeerde studiekeuze met zelftest van Open Universiteit

Een studiekeuze is een belangrijk kruispunt in het leven van een student in spé. Een beslissing waar allerlei afwegingen aan voorafgaan. Om studenten te ondersteunen in het maken van een goed geïnf...
17 maart 2022

Promotie: mARC model verbindt theoretische kennis succesvol met praktijk

Docenten in het hoger onderwijs staan voor de uitdaging om studenten te ondersteunen in het contextualiseren en de-contextualiseren van hun kennis. Er is daarom steeds meer aandacht voor het leren ...
3 maart 2022

Promotie: Kwaliteit samenwerking tussen studenten inzichtelijk met dashboard

Samenwerken is een van de belangrijkste vaardigheden in de 21e eeuw. Het onderwijs zet daarom in op leren samenwerken, zowel in online als face-to-face settings. Daarbij worden steeds vaker Learnin...
26 januari 2022

Promotie: Uitdagingen van vernieuwing in open online onderwijs

Vormen van open online onderwijs kunnen zorgen voor vernieuwing in lesgeven en leren. Toch is er nog weinig zichtbaar van deze transformatie bij hoger onderwijsinstellingen. Hoe kunnen open online ...
27 oktober 2021

Oratie : 'Leren van Volwassenen - stimuleren, waarderen en erkennen'

Leren doen we ons hele leven lang. Op school of via een opleiding, maar ook tijdens het werk, bij maatschappelijke activiteiten of thuis. Ongeveer 70% van wat we als volwassenen leren, gebeurt zelf...
— 20 artikelen per pagina
Toont 1 - 20 van 110 resultaten.