null Website bundelt onderzoek over bewegen en leerprestaties

OW_BewegenLeerprestaties_19922_head_large.jpg
Website bundelt onderzoek over bewegen en leerprestaties
Bewegen kan helpen om de cognitieve functies en leerprestaties van leerlingen te verbeteren. Maar wat helpt nu wel en wat niet, en bij welke groepen? En hoe pas je dat onderzoek toe in de praktijk? De website Bewogenonderwijs.nl maakt wetenschappelijke kennis op dit gebied toegankelijk en overzichtelijk.

Dat de hele dag zitten niet goed is voor de leerprestaties van leerlingen, is wel bekend. Maar als je ze wil helpen met hun cognitieve vaardigheden, creativiteit of mentaal welbevinden, kun je dan het beste kiezen voor beweegbreaks, bewegend leren, intensieve gymlessen of staan tijdens lessen? Wie aan de slag wil met resultaten van wetenschappelijk onderzoek ziet al snel door de bomen het bos niet meer.

Onderzoeksresultaten gebundeld

De Open Universiteit ontwikkelde samen met het Universitair Medisch Centrum Groningen (UMCG) en enkele andere onderzoeksinstituten de website Bewogenonderwijs.nl. Daar bundelen ze de resultaten van hun onderzoek naar de effecten van allerlei beweeginterventies op de prestaties van leerlingen van verschillende leeftijden en schoolniveaus, van basisschool tot voortgezet onderwijs, middelbaar beroepsonderwijs en hoger onderwijs. Via een handig filtersysteem krijg je als bezoeker gemakkelijk toegang tot een steeds groeiend aanbod van kennis. De site bevat tal van wetenschappelijke publicaties, blogposts, filmpjes, interviews en populair-wetenschappelijke artikelen.

Langlopende onderzoeksprojecten

De website is vooral bedoeld om resultaten van wetenschappelijk onderzoek van twee langlopende onderzoeksprojecten van het UMCG en de Open Universiteit te delen met mensen uit het werkveld. Het gaat om het Move to Improve-onderzoek van het UMCG (naar de effecten van intensieve gymlessen op fysieke fitheid, cognitieve functies, schoolvaardigheden en de mentale gezondheid van middelbare scholieren) en het PHIT2Learn-onderzoek van de Open Universiteit dat zich juist richt op mbo-studenten. In PHIT2Learn wordt de invloed van beweeginterventies en het gebruik van zit-stabureaus op verschillen leeruitkomsten onderzocht.

Beide projecten worden gefinancierd door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO). Daarnaast vind je op bewogenonderwijs.nl de uitkomsten van eerdere onderzoeken naar bewegen en leren. Ook onderzoekers van Maastricht University en de Vrije Universiteit Amsterdam hebben hieraan bijgedragen.

Online masterclasses

De onderzoeksteams organiseren ook online masterclasses rondom Bewogen Onderwijs voor leerkrachten/docenten en andere professionals in het onderwijs (PO, VO, mbo, hoger onderwijs).