Hoogleraren
![]() |
Prof. dr. Rob Martens |
|
Prof. dr. Marjan Vermeulen |
Hoogleraren-emeriti
|
Prof-em. dr. ir. Karel Kreijns |
|
Prof-em. dr. Frank de Jong |
|
Prof-em. dr. Jos Claessen |
Universitair hoofddocenten
![]() |
Dr. Emmy Vrieling-Teunter Dr. Emmy Vrieling-Teunter is Universitair Hoofddocent en (interim) vakgroepvoorzitter binnen de vakgroep Sociaal Leren bij de Open Universiteit. In variërende onderzoeksprojecten richt ze zich op het uitvoeren van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Haar expertise ligt op het gebied van regulatie van leren in sociale netwerken binnen lerarenopleidingen en (online) hoger onderwijs. Op het gebied van onderwijs begeleidt ze masterstudenten en promovendi, is ze examinator/docent bij de cursus ‘Trends’ (Academisch Wetenschappelijk Schrijven) binnen de opleiding ‘Onderwijswetenschappen’ en neemt ze deel aan de opleidingscommissie van deze opleiding. Tevens is ze ICO fellowlid, EAPRIL bestuurslid en redactielid van het Tijdschrift voor Onderwijspraktijkstudies (TOPS). |
Universitair docenten
![]() |
Dr. Jorrick Beckers Jorrick Beckers is 2016 gepromoveerd op onderwijskundig onderzoek naar het ondersteunen van zelfgestuurd leren met behulp van elektronische portfolio’s in het mbo. Hij heeft een achtergrond als arbeids- en organisatiepsycholoog. Zijn huidige onderzoekinteresse ligt voornamelijk bij thema 2: Zelf-, co, en groepsregulatie in sociaal leren. Hij heeft daarbij een speciale interesse in het bewaken van de balans tussen behoefte aan autonomie enerzijds en behoefte aan ondersteuning anderzijds bij regulatieprocessen. Hij is betrokken bij de cursussen "Over leren, onderwijs en instructie" en "Ontwerpen van onderwijs" en bij de begeleiding van masterstudenten. Daarnaast werkt hij bij Fontys Sporthogeschool in Eindhoven als onderwijskundige en docent in de master "Sport- en Bewegingsonderwijs". |
|
![]() |
Dr. Arnoud Evers Arnoud Evers is universitair docent binnen de vakgroep Sociaal Leren. In 2012 promoveerde hij op het thema leren op de werkplek van docenten vanuit een organisatie- en taakperspectief. Hij heeft altijd een bijzondere interesse gehad in de relatie wetenschap en praktijk. Van 2015-2017 was hij bestuurslid (Treasurer en Vice-Chair) van de European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL). Zijn expertise ligt op de terreinen werkplekleren, lerende organisaties, (gespreid) leiderschap en innovatief gedrag. In het verleden was hij betrokken bij een project van de Educatieve Agenda Limburg, een samenwerkingsverband van alle onderwijssectoren in Limburg. In dit project werd de toepasbaarheid van data gebruik in de onderwijspraktijk onderzocht. Hij is ook betrokken bij het onderzoek rond de Agora-scholen. Verder begeleid hij masterstudenten en promovendi, is docent en examinator in de cursus ‘Methoden voor onderwijsonderzoek’ en is lid van de opleidingscommissie van de opleiding ‘Onderwijswetenschappen’. Tevens is hij ICO staflid en thema coördinator van de HRD & Workplace Learning Cloud van de EAPRIL. |
|
![]() |
Dr. François Molin François Molin is universitair docent bij de vakgroep Sociaal Leren aan de Open Universiteit. Vanuit de faculteit Onderwijswetenschappen is hij verbonden aan het multidisciplinaire onderzoeksprogramma Innovating for Resilience. Dit programma richt zich op het aanpakken van uitdagingen om veerkrachtige sociale systemen te creëren. Samenwerkend leren vormt daarbij een van de contexten waarin zijn onderzoek plaatsvindt. Zijn onderzoek richt zich op thema’s als toetsing in het onderwijs, remote coaching en motivatie. Daarnaast is hij betrokken bij diverse onderzoeksprojecten die gericht zijn op het bevorderen van financiële geletterdheid en het bestrijden van laaggeletterdheid. Naast zijn onderzoekstaken begeleidt hij masterstudenten en promovendi. Hij is tevens examinator voor de stages binnen de lerarenopleiding van de Open Universiteit. |
|
|
Dr. Femke Nijland Femke Nijland combineert onderzoek en onderwijs zodat beide elkaar versterken. Haar onderzoek richt zich op sociaal leren, waardecreatie en op collectieve kennisconstructie. Binnen verschillende schoolorganisaties in Nederland adviseert ze over het faciliteren en organiseren van sociaal leren. Ze geeft lezingen over sociaal leren en netwerkleren in organisaties en onderzoekt de informele leerprocessen van onderwijsprofessionals. De uitkomsten van het onderzoek gebruikt ze in het onderwijs als scriptiebegeleider en als examinator van het mastervak Onderwijswetenschappen: theorie en onderzoek in de praktijk; daarnaast onderzoekt ze de sociale leerprocessen van haar studenten om de resultaten daarvan weer mee te nemen naar het onderwijsveld. Met dit iteratieve proces bouwt ze aan een blijvend inhoudelijke relatie tussen onderwijs en wetenschap. |
|
|
Dr Stefan Robbers Stefan Robbers heeft een gastaanstelling bij de faculteit onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Hij doet onderzoek naar innovatief gedrag van docenten en begeleidt vanuit die expertise enkele PhD's. |
|
|
Promovendi
![]() |
Mw. Sabrine Hassane |
![]() |
Erfan Jalili Jalal |