Onderwijswetenschappen_13457_head_large.jpg
Team
 

Hoogleraren

   
Portretfoto Rob Martens

Prof. dr. Rob Martens
Ik ben hoogleraar onderwijswetenschappen. Mijn specialismen zijn onderwijsvernieuwing en motivatieprocessen. Na werk en promotie aan de OU, was ik vanaf 2004 als hoofddocent onderwijsstudies verbonden aan de Universiteit Leiden. In 2007 werd ik benoemd tot bijzonder hoogleraar op de Veringa leerstoel ‘multimediale educatie’ (Teleac/NTR). Ik was hoogleraar/(wetenschappelijk) en directeur van het Wetenschappelijk Centrum Leraren Onderzoek (LOOK) van de OU, waarin een vraaggestuurde vorm van onderwijswetenschap werd ontwikkeld. Daarna was ik drie jaar wetenschappelijk directeur van het ECBO. En vervolgens wetenschappelijk directeur van het NIVOZ (2018-2021). Ik ben medeoprichter van de EAPRIL (European Association for Practitioner Research on Improving Learning). Tot slot verkreeg ik in 2012 de honoraire Francqui leerstoel bij de Katholieke Universiteit Leuven.

Portretfoto Marjan Vermeulen
 

Prof. dr. Marjan Vermeulen
Marjan Vermeulen is in 1997 gepromoveerd met het proefschrift 'De school als arbeidsorganisatie', waarin personeelsbeleid en arbeidsmotivatie van leraren centraal stond. Zij is verbonden geweest aan diverse onderzoeksinstellingen (Kohnstamm Instituut (UvA), IVA (Universiteit Tilburg) en lector Integrale ontwikkeling van scholen en opleidingen en directeur a.i. bij Stichting Beroepskwaliteit Leraren. Momenteel is ze hoogleraar aan de faculteit Onderwijswetenschappen. De leerstoel, gericht op leren van onderwijsprofessionals. Daarnaast is zij bijzonder hoogleraar met de focus op het kennis creëren tussen organisaties, deze leerstoel wordt gefinancierd door Hogeschool 'De KEMPEL' en onderwijs advies organisatie 'Onderwijs Maak Je Samen'. Dit project is afgerond per 7 september 2024.  Haar expertise ligt op de terreinen van professionele ontwikkeling, collectief leren, plc en netwerkleren, lerende organisaties en schoolleiderschap gerelateerd aan onderwijsontwikkeling en innovatie.

Hoogleraren-emeriti

   

 

Prof-em. dr. ir. Karel Kreijns
Karel Kreijns is bij de vakgroep betrokken met de leerstoel Technology-enhanced collaborative learning. Vanuit de leerstoel en ook vanwege het feit dat de Open Universiteit een online afstandsonderwijsinstelling is, heeft hij een intrinsieke belangstelling voor hoe samenwerkend leren optimaal is te organiseren in een online omgeving met groepen studenten die elkaar nauwelijks kennen omdat ze ver van elkaar wonen. Verder heeft hij belangstelling voor motivatieprocessen en het gebruik van technologie in het onderwijs. In het verleden (2008-2012) was hij lector bij Fontys hogescholen Sittard over dit laatste onderwerp. Alhoewel hij zich nu bezighoud in het onderwijskundige domein heeft hij een achtergrond in de elektrotechniek (in het bijzonder computerarchitecturen) en in softwareontwikkeling (besturingssystemen). Deze komen van pas nu machine learning en learning analytics toenemende belangstelling genieten van onderwijskundigen. 

 

Prof-em. dr. Frank de Jong
Frank de Jong is bijzonder hoogleraar bij de Open Universiteit met de leerstoel 'Responsief leren als kennis construeren'. Kennis construeren staat ook bekend als kennis creëren of 'knowledge building'. Dit betreft een sociaal leren als collectief werken aan het ontwikkelen van ideeën. 'Idee gecentreerd' samen leren dus. En bij ideeën kun je denken aan bijvoorbeeld een vraag, eigen theorie(en), meningen of een statement, nieuwsgierigheid of uitdaging met betrekking tot een bepaald onderwerp of liever actueel probleem in de leef/werkomgeving c.q. de samenleving (responsief naar de issues die spelen in de 'umwelt' c.q. samenleving). Sociaal leren als knowledge building blijft niet bij het wijzer worden van een persoon, maar wil bijdragen aan het 'goede' in jouw leef/werkomgeving en de samenleving.
Frank de Jong is tevens lector bij de lerarenopleiding voor het (agrarisch) beroepsonderwijs Aeres Hogeschool Wageningen (AHW), financier van de bijzondere leerstoel. Ook is hij 'academic director' van de MEd Master Leren en Innoveren voor het beroepsonderwijs en bedrijfsleven bij AHW. Zijn lectoraat aldaar betreft 'Knowledge building en ecologisch intelligent denken' en is complementair aan zijn bijzonder hoogleraarschap bij de OU.

Portretfoto Jos Claessen
 

Prof-em. dr. Jos Claessen
De titel van de leeropdracht van Jos Claessen is Gepersonaliseerd Leren. Bij gepersonaliseerd leren gaat het om maatwerk-onderwijs waarbij de school tot op persoonlijk niveau leerlingen de kans geeft om hun onderwijs te variëren. Dit variëren kan op een beperkt aantal kenmerken betrekking hebben, maar kan ook een brede range beslaan. Een van de scholen die hij al sinds 2013 begeleidt, volgt en beschrijft is Agora in Roermond. Leerlingen kunnen daar hun eigen keuzes maken naar tempo, niveau, plaats, proces, samenwerking, inhoud en resultaat. Intentie van de leerstoel is in kaart te brengen wat er gebeurt bij een dergelijke ingrijpende en kantelende transformatie from bottom up. Inmiddels zijn er 12 scholen in Nederland en Vlaanderen die met dit Agora-concept werken. Andere onderwerpen in zijn onderzoek zijn onderwijskansen van jongens en meisjes, eindexamens in het voortgezet onderwijs alsmede de aansluiting en overgang van de ene naar de ander onderwijssector.

Universitair hoofddocenten

   
Portretfoto Emmy Vrieling-Teunter Dr. Emmy Vrieling-Teunter
Dr. Emmy Vrieling-Teunter is Universitair Hoofddocent en (interim) vakgroepvoorzitter binnen de vakgroep Sociaal Leren bij de Open Universiteit. In variërende onderzoeksprojecten richt ze zich op het uitvoeren van praktijkgericht wetenschappelijk onderzoek. Haar expertise ligt op het gebied van regulatie van leren in sociale netwerken binnen lerarenopleidingen en (online) hoger onderwijs. Op het gebied van onderwijs begeleidt ze masterstudenten en promovendi, is ze examinator/docent bij de cursus ‘Trends’ (Academisch Wetenschappelijk Schrijven) binnen de opleiding ‘Onderwijswetenschappen’ en neemt ze deel aan de opleidingscommissie van deze opleiding. Tevens is ze ICO fellowlid, EAPRIL bestuurslid en redactielid van het Tijdschrift voor Onderwijspraktijkstudies (TOPS).
   

 

Universitair docenten

   
Portretfoto Jorrick Beckers Dr. Jorrick Beckers
Jorrick Beckers is 2016 gepromoveerd op onderwijskundig onderzoek naar het ondersteunen van zelfgestuurd leren met behulp van elektronische portfolio’s in het mbo. Hij heeft een achtergrond als arbeids- en organisatiepsycholoog. Zijn huidige onderzoekinteresse ligt voornamelijk bij thema 2: Zelf-, co, en groepsregulatie in sociaal leren. Hij heeft daarbij een speciale interesse in het bewaken van de balans tussen behoefte aan autonomie enerzijds en behoefte aan ondersteuning anderzijds bij regulatieprocessen. Hij is betrokken bij de cursussen "Over leren, onderwijs en instructie" en "Ontwerpen van onderwijs" en bij de begeleiding van masterstudenten. Daarnaast werkt hij bij Fontys Sporthogeschool in Eindhoven als onderwijskundige en docent in de master "Sport- en Bewegingsonderwijs".
Portretfoto Arnoud Evers Dr. Arnoud Evers
Arnoud Evers is universitair docent binnen de vakgroep Sociaal Leren. In 2012 promoveerde hij op het thema leren op de werkplek van docenten vanuit een organisatie- en taakperspectief. Hij heeft altijd een bijzondere interesse gehad in de relatie wetenschap en praktijk. Van 2015-2017 was hij bestuurslid (Treasurer en Vice-Chair) van de European Association for Practitioner Research on Improving Learning (EAPRIL). Zijn expertise ligt op de terreinen werkplekleren, lerende organisaties, (gespreid) leiderschap en innovatief gedrag. In het verleden was hij betrokken bij een project van de Educatieve Agenda Limburg, een samenwerkingsverband van alle onderwijssectoren in Limburg. In dit project werd de toepasbaarheid van data gebruik in de onderwijspraktijk onderzocht. Hij is ook betrokken bij het onderzoek rond de Agora-scholen. Verder begeleid hij masterstudenten en promovendi, is docent en examinator in de cursus ‘Methoden voor onderwijsonderzoek’ en is lid van de opleidingscommissie van de opleiding ‘Onderwijswetenschappen’. Tevens is hij ICO staflid en thema coördinator van de HRD & Workplace Learning Cloud van de EAPRIL.

 
Dr. François Molin 
François Molin is universitair docent bij de vakgroep Sociaal Leren aan de Open Universiteit. Vanuit de faculteit Onderwijswetenschappen is hij verbonden aan het multidisciplinaire onderzoeksprogramma Innovating for Resilience. Dit programma richt zich op het aanpakken van uitdagingen om veerkrachtige sociale systemen te creëren. Samenwerkend leren vormt daarbij een van de contexten waarin zijn onderzoek plaatsvindt. Zijn onderzoek richt zich op thema’s als toetsing in het onderwijs, remote coaching en motivatie. Daarnaast is hij betrokken bij diverse onderzoeksprojecten die gericht zijn op het bevorderen van financiële geletterdheid en het bestrijden van laaggeletterdheid. Naast zijn onderzoekstaken begeleidt hij masterstudenten en promovendi. Hij is tevens examinator voor de stages binnen de lerarenopleiding van de Open Universiteit.

Portretfoto Femke Nijland

Dr. Femke Nijland
Femke Nijland combineert onderzoek en onderwijs zodat beide elkaar versterken. Haar onderzoek richt zich op sociaal leren, waardecreatie en op collectieve kennisconstructie. Binnen verschillende schoolorganisaties in Nederland adviseert ze over het faciliteren en organiseren van sociaal leren. Ze geeft lezingen over sociaal leren en netwerkleren in organisaties en onderzoekt de informele leerprocessen van onderwijsprofessionals. De uitkomsten van het onderzoek gebruikt ze in het onderwijs als scriptiebegeleider en als examinator van het mastervak Onderwijswetenschappen: theorie en onderzoek in de praktijk; daarnaast onderzoekt ze de sociale leerprocessen van haar studenten om de resultaten daarvan weer mee te nemen naar het onderwijsveld. Met dit iteratieve proces bouwt ze aan een blijvend inhoudelijke relatie tussen onderwijs en wetenschap.
Portretfoto Stefan Robbers
Dr Stefan Robbers
Stefan Robbers heeft een gastaanstelling bij de faculteit onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Hij doet onderzoek naar innovatief gedrag van docenten en begeleidt vanuit die expertise enkele PhD's. 
 

 

Promovendi

Portretfoto Sabrine Hassane

Mw. Sabrine Hassane
Sabrine Hassane is promovendus bij de faculteit onderwijswetenschappen van de Open Universiteit. Zij doet onderzoek naar emotie regulatie tijdens online samenwerken. Hiernaast is Sabrine als docent betrokken bij atelier Leren als Sociaal Proces.

Portretfoto Erfan Jalili Jalal

Erfan Jalili Jalal
Erfan Jalili Jalal is pursuing a PhD in the Social Learning department. He holds a master's degree in Artificial Intelligence and a bachelor's degree in Electrical Engineering. His primary interest lies in the intersection of artificial intelligence and other fields, such as psychology and sociology. In his PhD project, Erfan aims to develop tools that enhance group awareness concerning students' emotions and emotion regulation within the context of (online) collaborative learning.