STEM-IAPTC: Teaching STEM in primary education: an innovative approach to new pedagogy teaching concepts
Soort project: NRO
Looptijd: mei 2022 t/m september 2023
Onderzoeker: Nardie Fanchamps
Moderne leeromgevingen die gebruikmaken van digitale technologie zijn niet meer weg te denken uit het onderwijs. Leerkrachten basisonderwijs (PABO) moeten in hun pedagogische opleiding leren hoe ze hoog visuele ICT-leeromgevingen doelgericht kunnen inzetten bij het leren over science, technology, engineering en mathematics (STEM). Dat vraagt dat zij, naast het vergelijken van de effectiviteit van digitale interfaces met reguliere onderwijsinterventies, ook een aantal specifieke onderwijsvaardigheden nodig hebben om de transfer te maken van simulaties in de klas naar de realistische praktijk. Daarvoor zijn aanpassingen nodig in het opleidingscurriculum zodat pabo-studenten de concepten die ten grondslag liggen aan STEM kunnen doorgronden en ze vervolgens, via een effectievere overdracht van kennis en vaardigheden, kunnen overbrengen op basisschoolleerlingen.