Deze website gebruikt cookies (en daarmee vergelijkbare technieken) om het bezoek voor u nog makkelijker en persoonlijker te maken. Met deze cookies kunnen wij en derde partijen uw internetgedrag binnen en buiten onze website volgen en verzamelen.
Hiermee kunnen wij en derde partijen advertenties aanpassen aan uw interesses en kunt u informatie delen via social media.
Klik op 'Ik ga akkoord' om cookies te accepteren en direct door te gaan naar de website of klik op om uw voorkeuren voor cookies te wijzigen. Bekijk onze privacyverklaring voor meer informatie.
Nieuwsoverzicht

Wetenschapsgebied

Jaartal

291 Nieuwsberichten
16 september 2019

Nu gratis te downloaden: Wijze lessen - het ABC van effectief lesgeven

In september is het boek Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek verschenen in gedrukte versie. Het boek is nu ook gratis online beschikbaar. In het boek verbinden zes auteurs uit Ned...
16 september 2019

College: Waarom zou je nog iets leren als je het ook kunt opzoeken op Google?

'Hé Google, wat is de wortel van negen?' of 'Hé Siri, hoe vraag je de weg in het Spaans?'. Het internet heeft vrijwel overal een antwoord op. Je kunt je dan ook afvragen waarom je nog iets uit je h...
11 september 2019

Viewbrics-project genomineerd voor NRO-prijs: onderzoek doeltreffend vertaald naar lespraktijk

Met de NRO-verbindingsprijs voor onderzoekers zet NRO een onderzoeker in het zonnetje die het onderwijs in Nederland verbetert en vernieuwt door toepassing van wetenschappelijke kennis in de dageli...
11 september 2019

Halszka Jarodzka benoemd tot hoogleraar Instructional Design for Online Learning

Het College van bestuur van de Open Universiteit heeft dr. Halszka Jarodzka benoemd tot hoogleraar Instructional Design for Online Learning. De benoeming is ingegaan op 1 september 2019.
9 september 2019

Hoe kan eyetracking de opleiding van programmeurs innoveren?

Onze huidige, technologische samenleving stelt hoge eisen aan computerprogramma’s en hun programmeurs. Daardoor is de vraag naar goede professionals groot. De krapte in de arbeidsmarkt leidt ertoe ...
3 september 2019

Onderwijsinnovatie in Brunssum: Jos Claessen kijkt terug op 2 jaar Compass

In augustus 2018 ging in Brunssum de nieuwe school voor voortgezet onderwijs Compass van start. Deze school maakt onder andere gebruik van Kunskapsskolan, een digitale leeromgeving waarin gepersona...
3 september 2019

Promotie: Meetlat regulier onderwijs past niet bij MOOCs

De overgrote meerderheid van mensen die een open online cursus (MOOC) volgen, behaalt niet het bijbehorende certificaat. Tegelijk is een flinke meerderheid wél tevreden met de verworven kennis (zon...
2 september 2019

Gratis online cursus: Ontdek de antieke Griekse en Romeinse steden

75% van de Europeanen leeft tegenwoordig in steden. Het stadse leven heeft een traditie die al duizenden jaren oud is. Al in de oude Griekse en Romeinse steden vonden mensen met verschillende cultu...
22 augustus 2019

Vanaf 10 september boekvoorstellingen voor het boek Wijze lessen

Hoe maak je effectieve lessen? Dat is de kernvraag die zes auteurs uit Nederland en Vlaanderen beantwoorden in het boek 'Wijze lessen: 12 bouwstenen voor effectieve didactiek'. Het boek verschijnt ...
22 augustus 2019

Podcast over het eyetrackinglab: het lab staat op je neus

In de zevende aflevering van haar podcastserie Lab Leven gaat de Universiteit van Nederland op bezoek bij het eyetrackinglab van de Open Universiteit. Of nou ja, bezoeken... Het eyetrackinglab is n...
30 juli 2019

Waarom zou je nog iets leren als je het ook kunt opzoeken op Google?

"Hé Google, wat is de wortel van negen?" of "Hé Siri, hoe vraag je de weg in het Spaans?". Het internet heeft vrijwel overal een antwoord op. Je kunt je dan ook afvragen waarom je nog iets uit je h...
25 juli 2019

Online Masterclass: Innovatie in het hoger onderwijs

Hoe zorgen we ervoor dat innovaties in het hoger onderwijs slagen en dat effecten van innovatie ook op lange termijn zichtbaar zijn? Welke factoren zijn bepalend voor het succes? Wat zijn de belang...
18 juli 2019

Webcolumn over de resultaten van het tweede examenjaar op Agora Roermond

De diploma-uitreikingen zijn inmiddels weer achter de rug. Ook bij Agora in Roermond. Daar was het de tweede keer dat er eindexamens werden afgenomen. Zoals bekend is Agora een school met een heel ...
1 juli 2019

Groot aantal presentaties OU-onderzoekers op EARLI 2019

Van 12 tot 16 augustus 2019 vindt in Aken de 18e EARLI conferentie plaats. Tijdens deze tweejaarlijkse conferentie van de European Association for Research on Learning and Instruction presenteren o...
1 juli 2019

Beter begeleiden in virtuele klas

De virtuele klas, oftewel synchroon online onderwijs, biedt een groot aantal mogelijkheden. In de praktijk worden die echter maar beperkt benut. Meestal blijft het bij directe instructie, terwijl d...
1 juli 2019

Wat doen alumni Onderwijswetenschappen met de resultaten van hun scriptie?

Veel scriptiestudenten Onderwijswetenschappen van de Open Universiteit doen hun onderzoek in en met de onderwijspraktijk. De onderzoeksresultaten zijn dan ook meestal praktisch en relevant, maar de...
1 juli 2019

Trendsconferentie: Vernieuwend onderwijs voor duurzame ontwikkeling

Hoe ziet het schoolonderwijs er in 2019 uit? Eén leraar is verantwoordelijk voor één klas binnen een klaslokaal en onderwijst een specifiek vak in lessen van 45 minuten... Klinkt bekend? Dat komt o...
1 juli 2019

Betere scripties schrijven met automatische feedback

Een essay van een student biedt de docent goed inzicht in diens vorderingen. Nadeel: deze manier van toetsen is arbeidsintensief. Onderzoeker Liqin Zhang wil docenten én studenten helpen. Hij ontwi...
26 juni 2019

Het zomernummer van OnderwijsInnovatie staat online

Het zomernummer van OnderwijsInnovatie (OI) staat weer boordevol interessante artikelen. Laat u inspireren zodat u, na die heerlijke zomervakantie, weer enthousiast en vol energie aan de slag gaat....
13 juni 2019

Kijken met het oog van de meester

Ervaren leerkrachten zien alles, toch? Maar hoe kijkt zo’n ervaren leerkracht dan naar zijn klas? Wat ziet hij en waarom vindt hij juist dat belangrijk? Wat kun je daar als beginnend leerkracht van...