Cognitie in transitie
Cognitief functioneren verwijst naar onze denk- en leervermogens die ons in staat stellen onszelf en de wereld te kennen en begrijpen en waar nodig of wenselijk ook bij te sturen. De term cognitie kan opgesplitst worden in verschillende deelaspecten, denk aan aandacht, geheugen en concentratie, maar ook ons redeneren en probleemoplossend vermogen bijvoorbeeld. Tijdens de kindertijd maken onze cognitieve vermogens een enorme ontwikkeling door, echter ook bij volwassenen is cognitie geen constante. Zo weten we dat bepaalde cognitieve functies nog tot laat in de jongvolwassenheid door blijven ontwikkelen.
Bovendien zijn er periodes van transitie tijdens een mensenleven waarin onze cognitieve vermogens onder druk komen te staan, worden uitgedaagd, of van nature beginnen achteruit te gaan. Een voorbeeld hiervan is het cognitief functioneren bij de transitie naar het eerste ouderschap, of tijdens de midlife periode waar verschillende sociale rollen worden vervuld en lichamelijke veranderingen een rol spelen.
Het doel van dit thema is om onze kennis over cognitief functioneren in transitieperiodes verder uit te diepen. De aandacht ligt niet uitsluitend bij cognitieve veranderingen zelf, maar ook en vooral bij hoe mensen hier in hun dagelijks leven mee omgaan, wat zij hierover denken en hoe dat op zijn beurt het welbevinden beïnvloedt.