Onderwijswetenschappen_13457_head_large.jpg
Valorisatie
 
  • Netwerkleren in de Academische Werkplaats
    In de Academische Werkplaats werken docent-onderzoekers, onderwijsprofessionals, experts uit het werkveld én studenten samen aan onderzoeksvragen die door de praktijk zijn ingebracht. Zij nemen gezamenlijk deze praktijkvraagstukken onder de loep en gaan op basis van onderzoek aan de slag met innovatieve ontwerpen die passen bij dit vraagstuk. Vanuit de Open Universiteit coördineert Emmy Vrieling-Teunter het flankerend onderzoek binnen de werkplaats.
     
  • Quadraam
    Sinds 2021 ondersteunt Marjan Vermeulen het onderzoek binnen het bestuur van Quadraam, waaronder vele scholen in de regio Arnhem vallen, naar de ontwikkelingen in het Sterk Techniek onderwijs en de Tienerschool. Daarnaast worden in het kader van deze projecten netwerken van PLGs opgezet en ondersteund vanuit onze kennis over netwerkleren. Quadraam kent ook een kring van onderzoekende docenten, waarbij de OU ook een ondersteunende rol heeft in de bijeenkomsten van deze onderzoekers.
     
  • Praktijkboeken
    Onze medewerkers werken ook aan praktijkboeken; hierbij enkele voorbeelden:
    - Martens, R. (2021). We moeten spelen. Wat onderwijs aan een verkenning van onze natuur heeft. Amsterdam: LannooCampus.
    - Martens, R. (2022). Leerlingen intrinsiek motiveren. Waarom we allemaal willen leren. Amsterdam: Lannoo Campus.
    - Vermeulen, M. & De Jong, F. (2023) Cocreëren kun je (stimu)leren! Pica
    - Huijboom, F., Rusman, E., Van Meeuwen, P., & Vermeulen, M. (2024). Professionele leergemeenschappen: Van theorie naar praktijk. Maklu
     
  • Kennisnetwerk Beroepsonderwijs
    Dit netwerk van lectoren, hoogleraren en practoren beroepsonderwijs richt zich op het versterken van (kennis)ontwikkeling in het beroepsonderwijs met als thema's : 'Kwaliteit van beroepsonderwijs', 'responsiviteit en onderzoekend vermogen in het beroepsonderwijs' en natuurlijk 'Leven Lang Ontwikkelen en het beroepsonderwijs'. 
     
  • Talentgesprekken en talentlessen
    Het project Ken jezelf ontwikkelt samen met PO- en VO-praktijkpartners talentgesprekken en talentlessen met als doel de zelfregulatie- en zelfbeoordelingsvaardigheden van leerlingen te verbeteren en op die manier leerlingen te helpen de doorstroom naar VO positiever te ervaren.
     
  • Evaluatie van innovaties
    De vakgroep volgt en evalueert de onderwijsvernieuwing Agora om zo het proces en de effecten in kaart te brengen, probleempunten vroegtijdig te signaleren, en te leren van de ervaringen. Het delen van deze kennis is relevant voor andere ingrijpende onderwijsvernieuwingen.
    Lees het meest recente rapport over Agora
  • Earcoach: realtime coachen van beginnende leerkrachten
    De app maakt het mogelijk om via een elektronisch oortje leraren (in opleiding) feedback te geven tijdens een onderwijsactiviteit in de klas. Dit noemen we real time coachen. De app is gratis te downloaden
    Lees meer over het project Earcoach
    Ga naar de website earcoach.nl

In de media