null Hoe effectief is het gebruik van Augmented Reality bij het leren?

OW_AugmentedReality_13647_head_large.jpg
Digital Learning
Hoe effectief is het gebruik van Augmented Reality bij het leren?
WEKIT is een Europees project dat innovatieve bedrijfstrainingen ontwikkelt en test waarin gebruik gemaakt wordt van wearables. Bij wearables gaat het om draagbare technologieën zoals een bril, een smartwatch of sensoren in kleding. De Open Universiteit is een van de partners in het project. In de zomer van 2017 zijn drie testen uitgevoerd met wearables in combinatie met Augmented Reality. De technieken zijn ingezet in trainingstrajecten op het gebied van geneeskunde, luchtvaart en ruimtevaart. Maken wearables en Augmented Reality trainingen inderdaad efficiënter, betaalbaarder en boeiender?

Geneeskunde, luchtvaart en ruimtevaart

De Open Universiteit en haar projectpartners hebben drie testen uitgevoerd met trainingen opgezet volgens de WEKIT- methodiek:

  • Vliegtuigonderhoud
    Bij Lufttransport in Tromsø werden 55 medewerkers en studenten getraind in het uitvoeren van de eerste tien stappen van de pre-flight inspectie. Deze inspectie wordt voor het vertrek van een vliegtuig uitgevoerd en heeft tot doel de luchtwaardigheid te controleren.
  • Astronautentraining
    In de tweede test werd Augmented Reality gebruikt om astronauten te leren hoe ze een tijdelijk bagagerek moeten plaatsen in het transportvoertuig dat het Internationale  Space Station (ISS) bevoorraadt. Deze training vond plaats in de ALTEC faciliteiten in Turijn.
  • Halsslagaderonderzoek
    In de derde test werden medisch experts en stagiairs getraind in het gebruik van een ultrasound machine om de halsslagader te onderzoeken. Ook daarbij werd gebruik gemaakt van Augmented Reality.

Makkelijk aan te leren en prettig om mee te werken

Het effect van het inzetten van deze techniek in de verschillende trainingen wordt momenteel nog onderzocht, maar de resultaten van het acceptatieonderzoek zijn wel al gepubliceerd. De personen die betrokken waren in de WEKIT-testen gaven aan dat ze over het algemeen met plezier de technieken hebben gebruikt en dat ze er ook naar uitzien om ermee te werken. Als redenen gaven ze aan dat de technieken intuïtief en makkelijk aan te leren waren en ze vonden het prettig ermee te werken zonder dat ze het gevoel kregen ervan afhankelijk te worden.

Voorbehoud

Ze zagen de technieken wel als echte voorlopers en vreesden dat er problemen zouden kunnen ontstaan met de integratie in de huidige systemen en met afhankelijkheid van leveranciers. Opvallend genoeg zag men privacy en veiligheid niet als problemen, mogelijk omdat die zaken overschaduwd werden door de verwachte verhoging in productiviteit en precisie en de betere feedback over taakafronding.

Lees ook: Prijs voor paper over leren met Augmented Reality en draagbare technologieën

Lees meer over WEKIT of bekijk de video.

Meer nieuws van het Welten-instituut.

Maak kennis met het Welten-instituut.