OW_SeamlessLearning_12220_head_large.jpg
Pe(e)rfect Vaardig: Rolmodellen en peer feedback

Soort project: SURF stimuleringsregeling Online onderwijs en Open leermaterialen
Looptijd: 1-9-2020 - 1-9-2022
Onderzoeker: Ellen Rusman en Rob Nadolski

Om praktijkgerichte vaardigheden aan te leren moeten studenten oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Daarnaast hebben ze ondersteuning, constructieve feedback én structuur nodig. Docenten hebben vaak geen tijd om de steeds grotere groepen studenten regelmatig persoonlijk feedback te geven. De Open Universiteit ontwikkelt daarom Pe(e)rfect Vaardig. Een online methode waarmee studenten zelfstandig vaardigheden leren oefenen en elkaar gestructureerd feedback geven.


Rolmodellen bekijken en feedback geven en krijgen

De methode Pe(e)rfect Vaardig werkt als volgt: studenten kijken naar videobeelden van rolmodellen en opnames van zichzelf en anderen. Dan beoordelen ze hun eigen vaardigheden en geven elkaar feedback via video-verrijkte rubrieken. Vervolgens bekijken ze overzichtelijke visualisaties met samengevatte feedback. Ze zien snel wat goed gaat en wat beter kan, waardoor ze gerichter kunnen oefenen. Ook kunnen ze nieuwe leerdoelen stellen voor een volgende oefenronde. Ellen Rusman: ‘De studenten kunnen oefenen waar, hoe vaak en wanneer het hen uitkomt. Totdat ze tevreden zijn en hun presentatie willen delen voor feedback. De tool maakt hen onafhankelijker en beoogt tegelijkertijd docenten te ontlasten.’ Het project Pe(e)rfect Vaardig loopt tot eind 2022. Rusman: ‘Ik hoop dat de methode daarna breed wordt uitgerold in het hoger onderwijs.’

Uittesten samen met de Universiteit Maastricht

Onder leiding van dr. Ellen Rusman en dr. Rob Nadolski van de faculteit Onderwijswetenschappen onderzoekt de Open Universiteit samen met de Universiteit Maastricht of de methode ‘attractief, efficiënt en effectief’ is. ‘Het doel is om praktijkgerichte vaardigheden van studenten te verbeteren via gerichte online feedback, zonder dat docenten overbelast raken’, aldus Rusman. In 2021 houden 200 rechtenstudenten van beide universiteiten een pleidooi via Pe(e)rfect Vaardig. Daarnaast oefenen nog eens honderd psychologiestudenten van de Open Universiteit dit jaar een mondelinge presentatie met deze aanpak.

Voortbouwen op eerdere ervaringen

Pe(e)rfect Vaardig borduurt voort op een eerder project van de Open Universiteit: Viewbrics. In het Viewbrics project ontwikkelde Ellen Rusman samen met een kernteam van leraren, leerlingen en onderzoekers een methode om om leerlingen in het voortgezet onderwijs vaardigheden aan te leren. Met Viewbrics won zij de NRO-verbindingsprijs 2019 van het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek. Het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen en de ICT-coöperatie van onderwijs en onderzoek SURF verlenen subsidie voor doorontwikkeling van de methode voor het hoger onderwijs: het P(e)erfect Vaardig project. Deze valt binnen de stimuleringsregeling Online Onderwijs.

Het P(e)erfect Vaardig team


 

Lees ook