OW_LevenLangLeren_17076_head_large.jpg
Biologische voorwaarden voor leren
Er zijn meerdere biologische voorwaarden voor leren bekend. Hierbij kan bijvoorbeeld gedacht worden aan voeding, slaap en lichamelijke activiteit.

Verklaringen waardoor deze biologische voorwaarden een verband zouden kunnen hebben met leren zijn er in overvloed, zoals de levering van brandstof aan de hersenen, beïnvloeding van de neurogenese en synaptische plasticiteit, het aantal neuronale vertakkingen, regulatie van hormoonconcentraties, het aantal nieuwe bloedvaten of het aantal neurotransmitters of de beïnvloeding van de vloeibaarheid van de celmembranen, waardoor de signaaloverdracht anders verloopt. Binnen deze vakgroep wordt er op twee thema’s specifiek onderzoek gedaan:

Voeding als biologische voorwaarde voor leren

Projecten zijn:

Beweging als biologische voorwaarde voor leren

Projecten zijn:

Sensorische prikkelverwerking, aandacht, executieve functies, gedrag en schoolprestaties

In deze onderzoekslijn richten we ons op de factoren aandacht, executieve functies en gedrag, waarvan bekend is dat deze samenhangen met leer- en schoolprestaties. Een nog iets minder bekende factor is sensorische prikkelverwerking, waarvan nu steeds meer aanwijzingen komen dat dit ook samenhangt met schoolprestaties. Daarnaast wordt in deze onderzoekslijn de samenhang tussen deze factoren onderling onderzocht. Bijvoorbeeld, als een kind een niet-optimale sensorische prikkelverwerking heeft, kan het mogelijk minder goed reacties op prikkels in de omgeving onderdrukken waardoor het de aandacht minder goed kan richten op schoolse zaken. Echter, in termen van executieve functies, kan dit niet kunnen onderdrukken van reacties ook verklaard worden door een slechtere inhibitie. Ook kan het ongepast reageren opgevat worden als externaliserend probleemgedrag. Dit is slechts één van de voorbeelden waarbij relaties tussen de verschillende factoren kunnen worden gelegd. Binnen deze onderzoekslijn worden ook de effecten van mogelijke interventies (zoals hulpmiddelen) onderzocht. Het doel van de onderzoeken binnen deze onderzoekslijn is om wetenschappelijke inzichten te verkrijgen, maar daarnaast ook om antwoorden te kunnen geven op vragen uit de (onderwijs)praktijk.

Projecten zijn: