OW_LevenLangLeren_17076_head_large.jpg
WOBBLE
 

Soort project: NRO
Looptijd: augustus 2018 – november 2019 (ongoing work)
Onderzoekers: Celeste Meijs, Inge van der Wurff, Mara Kirschner, Renate de Groot en vele externe partners

WOBBLE betekent het WiebelkinderenOnderzoek naar Betere Brein- en Leerprestaties. In iedere klas zijn er kinderen die moeite hebben met concentreren. Die concentratieproblemen kunnen het gevolg zijn van de manier waarop ze prikkels uit de omgeving verwerken. Het verwerken van deze prikkels wordt de sensorische prikkelverwerking genoemd.
Een pilotstudie van de Open Universiteit laat zien dat tot wel 30% van de basisschoolkinderen problemen heeft met de verwerking van deze sensorische prikkels. Dat uit zich in dromerig of juist onrustig gedrag, afschermend of juist heel erg druk gedrag.
In WOBBLE onderzochten we de effecten van hulpmiddelen die kunnen ondersteunen bij de prikkelverwerking. Daarbij richtten we ons op de Tangle, het wiebelkussen en de geluiddempende hoofdtelefoon. We onderzochten het effect van het gebruik van deze hulpmiddelen op een rekentest en een aandachttest, bij kinderen in groep 4 van het reguliere basisonderwijs. Dat deden we in de praktijk, samen met Nederlandse basisscholen. De bedoeling was te komen tot een advies aan scholen over welke hulpmiddelen in welke situaties goed werken en waarom.


Zie ook: