Education
Faculty Educational Sciences
Improving education through research
The faculty Educational Sciences is the research centre for learning, teaching and technology of the Open Universiteit of the Netherlands.
It focuses on improving the quality of education by educational research that is scientifically of excellent quality and at the same time practically oriented.
The faculty aims to
- help to bridge the gap between theory and practice;
- become partner for (higher) education;
- be an (inter)national high quality research centre.
The main research themes are:
- Online learning and instruction (in Dutch)
- Social learning (in Dutch)
- Conditions for life long learning (in Dutch)
- Technology enhanced learning and innovation
Prof. Dr. Rob (R.L.) Martens
Hoogleraar en coördinator onderzoek faculteit onderwijswetenschappen
Spotlight
Slim studeren
Podcast
Toets je geheugen
Terugkijken online colleges over online lesgeven
Podcast
Leer je brein leren
Eindrapport Phit2Learn: Beweegbreaks en staand leren hebben geen duidelijk leereffect
Column
Voeding en de ontwikkeling van het brein
Artikel
Wijzer omgaan met onderwijs
Artikel
Online onderwijs: zó blijft iedereen wakker en gemotiveerd!
News
22 November 2023
Project: educatieve programma’s ontwikkelen vanuit de diversiteitsgedachte
Het Europese project Computational Thinking Education for Diversity and inclusion (CoTEDI) gaat onderwijs ontwikkelen rond computational thinking uitgaande van de diversiteit- en inclusiegedachte. ...
21 November 2023
Met eye-trackingbril de klas beter in de gaten leren houden?
Welke leerlingen geef je aandacht? Op wie zou je misschien meer moeten letten? Wat heb je als docent wél in de gaten dat er in klas gebeurt, en wat ontgaat je? Om effectief les te geven moet je voo...
15 November 2023
Aanbevelingen voor microcredentials in het hoger onderwijs
De Open Universiteit is een van de partners in het Europese project Modular Continuing Higher Education by Microcredentials (MCE), een project dat zich buigt over microcredentials in het hoger onde...