Onderwijswetenschappen_13457_head_large.jpg
Ken jezelf. Zelfregulatie verbeteren door kennis over eigen talenten
 

Soort project: NRO Subsidie voor Kortlopend Onderwijsonderzoek
Looptijd: 2021-2022
Hoofdonderzoekers: Sandra Bolkenbaas (Lentiz onderwijsgroep), Anique de Bruin (Universiteit Maastricht), Trudie Schils (Universiteit Maastricht), Tamara van Gog (Universiteit Utrecht), Jorrick Beckers (Open Universiteit)

PO- en VO-praktijkpartners ervaren doorstroomproblematiek en zien een oplossing in het versterken van de zelfregulatie- en zelfbeoordelingsvaardigheden van leerlingen. In samenwerking met wetenschappelijke partners op het terrein van zelfregulatie onderzoeken we het effect van talentgesprekken en talentlessen op self-efficacy, zelfbeoordelingsvermogen en zelfregulerend vermogen. In groep 8 vindt een voormeting plaats, na de interventie in groep 8 een tussenmeting en in VO-leerjaar 1 vindt de nameting plaats. We verwachten dat doordat de leerling zichzelf beter leert kennen tijdens de talentgesprekken en talentlessen de zelfregulatie- en zelfbeoordelingsvaardigheden zullen versterken en dat leerlingen de doorstroom naar VO positiever ervaren.