Onderwijswetenschappen_13457_head_large.jpg
PhD project Stefan Robbers
 

Soort project: eerstegeldstroom, PhD project
Looptijd: 
Onderzoekers: Stefan Robbers, Arnoud Evers en Marjan Vermeulen

In de huidige, snel veranderende maatschappij wordt steeds meer innovatief gedrag (IG) gevraagd van docenten(teams). IG wordt in de literatuur omschreven als het zelf geïnitieerde proces van idee-generatie, idee-promotie en idee-realisatie (Thurlings, Evers & Vermeulen, 2015). In dit promotieonderzoek wordt in een eerste systematische reviewstudie het bestaande onderzoek rond innovatief gedrag en gerelateerde factoren in kaart gebracht. De tweede, hierop volgende studie betreft een meta-analyse gebaseerd op de kwantitatieve publicaties uit de systematische reviewstudie. In de derde studie wordt op basis van de uitkomsten van de eerste reviewstudie een vragenlijst ontwikkeld die innovatief gedrag meet als een gepland/ongepland en een individueel/collectief concept. In de vierde studie wordt het innovatief gedrag van docenten verklaard met behulp van de proximale variabelen uit de theory of planned behavior en de voorspellers voor intrinsieke motivatie uit de self-determination theory.