Onderwijs
Onderwijswetenschappen
Onderwijskwaliteit verhogen door onderzoek
Het onderzoek van de faculteit Onderwijswetenschappen richt zich op verbetering van de kwaliteit van onderwijs.
Het onderzoek wordt uitgevoerd in vier vakgroepen:
- Voorwaarden voor een Leven Lang Leren
- Sociaal leren
- Leren en innoveren met ICT
- Online leren en instructie
Het vroegere Welten-instituut, zijn onderzoeksprogramma en zijn onderzoekers zijn sinds 1 januari 2020 opgegaan in de faculteit Onderwijswetenschappen.
Op de hoogte blijven?
Abonneer u op onze maandelijkse nieuwsbrief over doceren en professionaliseren.
Lees hier het laatste nummer.
Of volg ons op LinkedIn.
Prof. Dr. Rob (R.L.) Martens
Hoogleraar en vice-decaan onderzoek faculteit onderwijswetenschappen
In de spotlight
Wijze lessen gekozen tot boek met meeste impact op het onderwijs
Slim studeren
Geruststellende woorden van docenten leiden tot meer inzet en betere resultaten
Project: Beter leesonderwijs door eye tracking te combineren met AI
Artikel
Wordt je brein beter van beweging?
Promotie: Genderinclusiviteit in STEM-onderwijs kan leerprestaties verbeteren
Publicatie: Hoe elke jongere kansen kan vergroten in een tussenjaar
Column
Voeding en de ontwikkeling van het brein
Nieuws
25 juni 2025
Vragenlijst TPD@Work meet het leren van lerarenopleiders op de werkvloer
Hoe kunnen we het leren van lerarenopleiders op de werkvloer betrouwbaar meten? Met de vragenlijst Teachers' Professional Development at Work (TPD@Work) kunnen instellingen hier een betrouwbaar bee...
24 juni 2025
Je kunt weer een promotiebeurs voor leraren aanvragen
Ben jij leraar en wil je je verder ontwikkelen via een promotietraject? Dan is een promotiebeurs misschien iets voor jou. Met deze beurs wil NWO, de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk On...
24 juni 2025
Remanufacturing: een volgende stap richting circulaire economie?
Remanufacturing (herfabricage) is net als repareren of opknappen (refurbishing) een manier om producten een tweede leven te geven. Zo kan deze werkwijze een bijdrage leveren aan een circulaire econ...