Soort project: NRO Subsidie voor praktijkgericht onderzoek naar Beroepsonderwijs
Looptijd: 2017-2022 (afgerond)
Hoofdonderzoekers: José Hermanussen (Expertisecentrum Beroepsonderwijs), Ronald Stevens (Vrije Universiteit), Vinitha Siebers (Vrije Universiteit), Gerda van Dijk (Vrije Universiteit), Marjan Vermeulen (Open Universiteit), Rob Martens (Open Universiteit), Karel Kreijns (Open Universiteit), Arnoud Evers (Open Universiteit), Jorrick Beckers (Open Universiteit)
Het Kwaliteitsnetwerk mbo is een breed gedragen initiatief van het veld. Het netwerk voert momenteel instellingsaudits (collegiale reviews) uit met de ambitie om bij te dragen aan verbetering van schoolorganisaties en onderwijs(kwaliteit). Helaas, bleek het effect van de gebruikte auditsystematiek op de ‘lerende organisatie’ onvoldoende; ‘soft controls’ werden te weinig betrokken. Wanneer auditees onvoldoende relatie ervaren met hun werkpraktijk en professionele ruimte, dan kan een controlerende audit juist een averechts effect hebben, zoals verminderde betrokkenheid van onderwijsteams. Een kwaliteitscultuur lijkt niet zozeer gestimuleerd te worden door procedures en controles, maar eerder door een auditsystematiek die gebaseerd is op dialoog die spanningsvolle relaties binnen de instelling en onderwijsteams blootlegt en ertoe bijdraagt dat leiding, onderwijsteams en andere belanghebbenden hun blinde vlekken in beeld krijgen en van daaruit acties ondernemen tot de kwaliteitsverbetering. In dit project benutten we wetenschappelijke bevindingen, en veelbelovende nieuwe technieken, om samen met het netwerk en aangesloten scholen op systematische wijze het dialoogmodel verder vorm te geven en de mogelijke effecten bij toepassing op de kwaliteit van de cultuur, de organisatie en onderwijs te doorgronden.
In 2022 verscheen het eindrapport:
Met de instellingsaudit op weg naar professionele onderwijsorganisaties in het mbo