Soort project: NWO startimpuls Nationale WetenschapsAgenda
Looptijd: Januari 2018 - januari 2022
Onderzoekers: Randi Goertz (RU), Harold Bekkering (RU), Frank Leoné (RU), Peter Verkoeijen (Avans), Anita Heijltens (Avans) en Renate de Groot
De ene student heeft veel sturing en feedback nodig, de ander helemaal niet. Hoe weet je dan wat de beste manier is om een student te begeleiden? Hersenonderzoek kan meer inzicht geven in hoe jongeren leren. Als we weten hoe jongeren leren, wordt het mogelijk om iedere student die ondersteuning te geven die leidt tot het beste leerresultaat. Dat is het doel dit promotieproject uitgevoerd door Randi Goertz van de Radboud Universiteit in samenwerking met de Open Universiteit en Avans Hogeschool.
Tot nu toe bleek het heel moeilijk te voorspellen wie het meest baat heeft bij welke manier van leren. Dit project gaat in een scanomgeving onderzoek doen naar de manier waarop jongeren leren en vooral de verschillen daarin. Jongeren met verschillende achtergronden reageren misschien wel heel verschillend op sturing en feedback. Denk bijvoorbeeld aan jongeren met een lager IQ, een achtergrond van verwaarlozing of antisociaal gedrag. Als we eenmaal inzicht hebben in die processen, kunnen we rekening houden met die verschillen en precies die feedback, sturing en ondersteuning geven waar die individuele student het meest baat bij heeft.
Zie ook het debat Structuur versus autonomie dat plaatsvond tijdens de conferentie Optimaal leren (item 7)